De Natuurlijke Eet Leefwijzer

Kent u de term “hardlopers zijn doodlopers”?

Bewegen we eigenlijk wel normaal? Ojee nou dat weer, denkt u nu vast. Tja ons oerlichaam is eigenlijk niet geschikt voor al dat hardlopen. Omdat wij te ver van onze natuurlijke bron zijn afgeweken dus niet meer weten wat normaal is, vinden we juist wat nu eigenlijk abnormaal is normaal en wat normaal is vanuit je natuurlijke oerkracht abnormaal. Volg je mij nog? Ralph Moorman van hormoonfactor legt u dat haarfijn uit.

 

Voeding en levenswijze hebben beide een sterke invloed op de balans (of juist disbalans) in onze hormoonhuishouding, maar ook training (sport, fysieke inspanning) heeft dat. Breng je cortisol en groeihormoon in balans! 

 

Zonder dat we het door hebben kan de training die we wekelijks doen (terwijl we daarna helemaal kapot zijn!) juist de aanmaak van vet-opslag hormonen stimuleren en kan deze training ons dikker maken! We kunnen allemaal met ons blote oog het verschil zien tussen het lichaam van een marathonloper en dat van een 100-meter sprinter. De één (100-meter sprinter) is atletisch, gespierd en heeft duidelijk zichtbare spieren (doordat hij een laag vetpercentage heeft). De ander (de marathonloper) is 'vel over been', mager en heeft een relatief hoog vetpercentage.

 

Hoe is dit mogelijk?
Het zijn onze hormonen die bepalen waar en hoeveel vet we opslaan. Wat voor type trainingsvorm je doet bepaald welke hormonen je lichaam zal aanmaken. Bij het doen van een lange duurloop of een andere vorm van cardiotraining (zoals fietsen, aerobics, een spinning les, de crosstrainer, zwemmen, een zumba les, een body pump les, etc) maakt je lichaam één specifiek hormoon voornamelijk aan: het Cortisol hormoon.

En dit is waar de grootste misvatting in de fitnessindustrie sinds de uitvinding van de loopband hopelijk eindelijk wordt rechtgezet. Om het ordinair te zeggen: cardiotraining (duurinspanning) maakt je dik.

 

Wanneer je toen oog in oog stond met een leeuw had je twee keuzes: vechten voor je leven (fight) of vluchten voor je leven (flight). En dit is waar het cortisol hormoon functioneel voor is.

Omdat hardlopen vluchten is, ons lichaam genetisch gezien identiek is aan dat van een oermens, en het toen functioneel was om na een situatie van gevaar extra energie te reserveren voor een volgende situatie van gevaar, slaan we vet op na het doen van een cardiotraining.

 

Maar er zit toch een kern van waarheid in die theorie, want marathonlopers zijn toch immers ook slank?
Want wat is het verschil tussen deze twee atleten? Wil je het antwoord weten klik hier

Wil je (buik) vet kwijt? Wil je een jonger, strakker lichaam? Klik hier

 

Maak simpel je website Eigen site maken