De Natuurlijke Eet Leefwijzer

Koolhydraten voorzien je hersenen en je lichaam van energie en in tegenstelling tot wat veel diëten je op de mouw willen spelden, heb je ze hard nodig. Koolhydraten zijn de brandstof van het lichaam. Ze helpen je beter functioneren, scherpe denken, maken je energieker en geven je een positieve kijk op het leven. Zeker niet onbelangrijk dus. Een Koolhydraat arm dieet houd in meer groente en fruit.

Terugkomend op koolhydraatarm dieet, vind ik een foute benaming, koolhydraatrijk zou het beter genoemd kunnen worden. Want je beperkt je in de zware koolhydraten van o.a. brood, aardappelen, rijst, maar ook in de bewerkte lege koolhydraten waar je vet van wordt, zoals pizza, snoep, koek, chips enz, die ook nog eens je hersen laten krimpen. Dit noemen we simpele koolhydraten of snelle koolhydraten, hiervan zou ik zeggen; houd je van deze koolhydraat zo arm mogelijk. 

Deskundigen helpen je hierin juist niet, ze verarren je alleen maar (lees mijn blog). Zij roepen ook dat een koolhydraat arm dieet niet goed is, maar ik hoor ze minimaal over de complexen koolhydraten, uit bladgroente, fruit, kruiden en specerijen, de goede soort dus. Over het algemeen geldt dat je dagelijks 5 tot 7 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht dient te eten. Maar dat is per persoon ook weer anders, ligt eraan hoeveel men beweegt per dag. Bij zittend werk heb je gewoon minder koolhydraten nodig, dan wanneer men bijv. in de bouw werkt. Minmaal 300 tot een max van 500 gram per dag. Ik wed dat hier bijna niemand aan zit. 

Daarnaast bevatten complexe koolhydraten over het algemeen veel vezels waardoor ze langzamer door het lichaam verteerd worden en zo je bloedsuiker keurig in balans houden. Niet alleen voorkomen complexe koolhydraten dus dipjes, ze worden bovendien veel minder snel door het lichaam als vet opgeslagen. In strijd tegen de kilo’s zijn complexe koolhydraten je beste vriend.

Echter mede door ons voedingscentrum eten/aten we teveel koolhydraten en te weinig eiwit en vetten. Waar bestaat jouw koolhydraten uit? Wat eet je in de ochtend? Vast brood, in de middag ook vast brood in de avond vast een beetje groenten piepers, vlees en aardappelen. Tussendoor fruit of een snack? Hier lees je al hoeveel dik makende koolhydraten we eten, to much dus. Verhouding behoort te zijn, groente 40%, eiwit 30%, vet 25%, vocht 5%.

Simpele koolhydraten, zijn ‘lege’ producten die overgebleven zijn na bewerking, suiker is een goed voorbeeld van een over bewerkt koolhydraat. Andere voorbeelden zijn, (wit) brood, witte pasta, croissants, koekjes, taart, cake, enz de  lijst is oneindig. Zelfs witte rijst is een eindproduct waarvan de kostbare minerale verwijderd zijn. Die zaten in het bruine velletje  dat om de rijstkorrel heen zat, het zilvervliesje. Simpele koolhydraten worden bovendien eerder als vet opgeslagen, omdat het lichaam onvoldoende tijd heeft om ze te verteren. 

Fruitsuiker, oftewel fruit, is ook een voorbeeld van simpele koolhydraat, maar dankzij de hoeveelheid vezels in een stuk fruit worden deze suikers in je lichaam voldoende afgeremd. Fruit is vrijwel de enige gezonde koolhydraat in de simpele suiker categorie. Dwz een sinaasappel zo eten is beter dan geperst waar het vruchtvlees uit is ((mits 1 glas per dag), maar nog altijd gezonder dan cola. Een appel eten met schil is gezonder dan zonder schil. Let op wanneer je snel honger of dorst krijgt naar het eten van een appel, dan kun je er vanuit gaan dat je een verstoord (onnatuurlijk) eetpatroon hebt.

Zo ziet u maar, de natuur weet het evenwicht. Haal koolhydraten dus voornamelijk uit, groente, fruit en hele granen en je zult zien dat je lichaam onmiddellijk in de houding springt. Maar ook hier, te veel dan wordt gezond al snel ongezond. Zorg er ook voor wanneer je brood eet, dat je beleg meer is dan je brood zelf, doe er groente tussen bijv Zorg dat in iedere maaltijd de 4 voedselgroepen bezit, zeker de lunch en diner.

Maak simpel je website Eigen site maken